en we beschikken over een coronaL4WhatsAppgroepje.
Er is reeds een e-mail gestuurd. Wat staat daarin?
* een planning voor de komende weken
* nuttige sites
* interessante tips
* het gegeven dat ik klaarsta voor jullie😇
Indien je deze mail niet hebt ontvangen ... dan kan je deze hieronder lezen.
Via skype kunnen jullie ook communiceren (coronaL4@outlook.com)
Beste,
*Na een weekje
uitzieken kunnen we er opnieuw tegenaan hopende dat iedereen gelukkig en gezond
is.
*Wat is de bedoeling van deze mail?
- Het schoolse ritme terug vasthouden en onze
communicatie op elkaar afstemmen.
- Alle vakken (Nederlands, wiskunde, WO,
muzische vorming) oefenen. We proberen de leerplandoelen zo goed mogelijk te
bereiken door interessante sites (zie p.2) en een programma (zie p.3-4) aan te
bieden. Voor de "vakantie" geen nieuwe leerstof.
- Duidelijk maken dat we het contact gaan onderhouden.
- Duidelijk maken dat zelfstandigheid en
“leren plannen” in deze coronatijd belangrijk zal zijn (p.2,3,4).
*Hoe gaan we communiceren en het contact
onderhouden?
- Dit kan via mail door bijvoorbeeld
te laten weten dat je deze mail ontvangen hebt en dan zijn we vertrokken.
- EN/OF via WhatsApp. Ik maak een coronaL4groepje
en een privécoronagroepje, als ik het
meest relevante GSM-nummer van jullie L4-kind ontvang.
- EN/OF via Skype (l4@dewegwijzer-assenede.be)
- EN/OF door gewoon te bellen J Normaal geef ik mijn GSM-nummer niet, maar
nu dus wel: 0486/28.34.49 - Door het huiswerk (zie programma p.3-4) op
het gevraagde tijdstip door te mailen,
te skypen of te WhatsAppen.
- EN/OF door online te schaken.
- EN/OF door online te schaken.
*Wanneer kunnen we communiceren?
- Van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u
- Van maandag tot vrijdag tussen 13u en 17u
- EN/OF we spreken een specifiek uur af.
*Over wat gaan we communiceren?
- Over de onderstaande taken (zie leerrijke
sites p.2 en het programma p.3-4) m.a.w. over “de lessen”.
- Over corona.
- Over karrewiet.
- Over al jullie vragen en/of opmerkingen.
- Over het verleden, het heden en de
toekomst.
- Over jullie en anderen hun gevoelens.
- Over spelletjes.
- Over amusement.
- …
*Wat moeten we doen tijdens deze ongeziene
coronaperiode?
- Het onderstaande programma STIPT en
volledig afwerken J op de
gevraagde tijdstippen.
*Wat moeten we doen als we iets niet
begrijpen of met vragen zitten?
- Communiceren via mail, WhatsApp, Skype en/of
de telefoon van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u of tussen 13u en 17u EN/OF
we spreken een specifiek uur af.
*Wat moeten we doen als we klaar zijn met
een bepaald taakje?
- Communiceren via mail, WhatsApp, Skype
en/of de telefoon van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u of tussen 13u en 17u
EN/OF we spreken een specifiek uur af.
Interessante
sites
Laat
de kinderen ook regelmatig (buiten)spelen, ontspannen, lezen, … Daarnaast kan u
hieronder ook enkele leuke sites vinden waarop allerlei spelletjes te vinden
zijn die gelinkt zijn aan het lesprogramma van de school.
https://dewegwijzerassenede.yurls.net/nl/page/1090694#boxes-container
www.meestermichael.nel http://www.klokkijken.oefeningen.eu/
Samen
zorgen we voor het leren van onze leerlingen !
HET
PROGRAMMA
Van maandag 23/03 tot en
met zondag 29/03 kunnen jullie:
* Deze bovenstaande, interessante sites raadplegen (nadien ook uiteraard).
* Deze bovenstaande, interessante sites raadplegen (nadien ook uiteraard).
* Het onderstaande programma bekijken, plannen en afwerken
(succes ermee). Jullie worden rijkelijk beloond als je alles op tijd
afwerkt en als deze bizarre periode achter de rug ligt.
* Onze communicatie op elkaar afstellen.
* WhatsApp installeren indien
dit nog nodig is.
TAAK
|
VAKON-DERDEEL
|
WANNEER KLAAR?
|
WAT MOET KLAAR ZIJN?
|
WAT HEB JE NODIG?
|
HOE COMMU-NICEREN ALS JE KLAAR BENT?
|
AFVIN-KEN
J V |
1
|
MUZISCHE VORMING
|
WOENSDAG 25/03/’20
|
Verjaardag Ghassan: liedje, gedicht, brief, dansje,
knutselwerk of een combinatie hiervan.
|
Papier,
foto, muziek en/of je eigen lichaam.
|
WhatsApp
|
|
2
|
CIJFEREN
|
MAANDAG30/03/´20
|
Les 119 tot op 0,001 delen (herhaling)
|
Werkboek c
|
Mail of WhatsApp (foto)
|
|
3
|
SPREKEN
|
MAANDAG30/03/´20
|
Spreekoefening:
-
Hoe
ben ik deze coronaperiode voorlopig doorsparteld?
-
Wat
heb ik reeds allemaal gedaan?
-
Hoe
ga ik om met deze periode?
-
Wat
denk ik ervan?
|
*Je stem
*Computer of telefoon |
WhatsApp of skype
|
|
4
|
MMR
|
DINSDAG
31/03/’20
|
Les 120: oppervlakte van een rechthoek
(herhaling) |
Werkboek c
|
Mail of WhatsApp (foto)
|
|
5
|
CREATIEF
SCHRIJVEN /SPELLING
|
DINSDAG
31/03/’20
|
Een coronagedichtje
schrijven (ook al is iedereen het woord “corona” beu)
Weetje: Deze profvoetballer van Porto
heet Corona.
|
Papier en balpen
|
WhatsApp
(foto doorsturen) |
|
6
|
GETALLENKENNIS
|
WOENSDAG 01/04/’20
|
Les 121: breuken en kommagetallen
(herhaling) |
Werkboek c
|
WhatsApp of mail (foto)
|
|
7
|
Muzische vorming
|
WOENSDAG 01/04/’20
|
Verjaardag Hades: liedje, gedicht, brief, dansje,
knutselwerk of een combinatie hiervan.
|
Papier, muziek en/of je
eigen lichaam.
|
WhatsApp
|
|
8
|
GETALLENKENNIS
|
DONDERDAG
02/04/’20
|
Les122: breuken: herhaling
|
Werkboek c
|
WhatsApp of mail.
|
|
9
|
LO
|
DONDERDAG
02/04/’20
|
Verplicht buiten spelen en
iets van sport doen.
|
Je lichaam en sportma-teriaal
|
WhatsApp of mail of skype.
|
|
10
|
TAALBESCHOUWING
|
VRIJDAG 03/04/’20
|
*Noteer 10 zinnen en
omkring het onderwerp en onderstraap de persoonsvorm.
*Noteer 10 andere zinnen en
omkring het zelfstandige naamwoord en onderstreep het bijvoeglijke naamwoord.
|
Blad papier en balpen
|
WhatsApp of mail (foto).
|
|
11
|
MEETKUNDE
|
VRIJDAG
03/04/’20
|
Les123: Diagonalen
(herhaling) |
Werkboek c
|
WhatsApp of mail (foto).
|
|
12
|
MUZISCHE
VORMING
|
MAANDAG 20/04/’20
|
Maak een aardigheidspotje
en toon dit via mail en/of WhatsApp
|
Materiaal naar keuze
|
Mail of WhatsApp
|
|
13
|
||||||
ENKELE
NUTTIGE TIPS
· Probeer
je aan de schoolplanning qua uren / pauzes vast te houden.
· Voorzie
elke schooldag tijd om de mindere zaken (zie rapport) extra in te oefenen.
Nadien kan je de sites raadplegen en je taken (zie programma p. 3-4) maken.
· Tracht
dagelijks 5 minuten te voorzien voor de maal –en deeltafels.
· Kijk elke
dag naar karrewiet (om 17u50 of om 18u50 op ketnet of via ketnet.be).
· Kijk elke
dag naar de kalender en de klok en verwoord de datum en het uur.
· Speel
en/of sport elke dag buiten.
· Blijf
niet in je pyjama rondlopen.
· Verzorg
jezelf.
· Help elke
dag met een of meerdere J
huishoudelijke taken (afwas, stofzuigen, dweilen, tuin en/of terras verzorgen,
kleren opplooien, kleren in de kast leggen, alles een vast plekje geven, voor
ordentelijke kamers zorgen, de eettafel mooi maken en klaarzetten, …).
· Zorg voor
family-time (gezelschapsspel en dergelijke).
· Lees elke
dag minstens 20 minuten.
· Waarom je
handen wassen?
https://radio2.be/corona/video-met-dit-trucje-leg-je-kinderen-uit-waarom-ze-hun-handen-moeten-wassen
· Was
minstens 5 keer per dag je handen (zeker voor het eten en na een toiletbezoek).
· Maak een aardigheidpotje.
Dit kan dan gevuld worden met iets (aarde, knikker,…). Je vullen zelf in
wanneer ze iets verdienen. Beloon de kinderen met iets leuk en motiverend als
dit potje vol is.
· Wees lief
voor elkaar en maak er het beste van.
Waarden en normen
De
toverhoed
Hieronder vind je een toverhoed, waar je alles
uit kan toveren wat je maar wil. Wat zou jij uit de hoed halen voor jezelf (3
dingen) en voor anderen?
Voor mijn vriend(in): Voor mijn
ouder(s):
________________________ ______________________
Voor mijzelf:
_______________________
_______________________
_______________________
De dingen die je uit de hoed getoverd hebt,
zijn waarschijnlijk dingen die jij belangrijk vindt voor jezelf en voor
anderen. Dingen die belangrijk zijn, waar je waarde aan hecht, noemt men “WAARDEN”.
Rangschik
voor jezelf. Kies eventueel uit de lijst op de volgende pagina.
(1= het belangrijkst, 5= het minst belangrijk)
Dingen die voor mij nu belangrijk
zijn
|
Dingen die voor mij later belangrijk
zijn
|
1 _______________________________
2 _______________________________
3_______________________________
4_______________________________
5_______________________________
|
1_______________________________
2_______________________________
3_______________________________
4_______________________________
5_______________________________
|
|
- 5000 euro
- Goede schoolresultaten
- Een nieuwe computer
- Een goede vriend/vriendin
- Zelfvertrouwen
- Een prachtige villa met alle luxe
- Een goede gezondheid
- Ouders die lang leven
- Een goedbetaalde job
- De ideale partner
- …
Het woordje ‘knap’ heeft twee
betekenissen.
Je gebruikt het voor iemand die er
leuk uitziet. Maar daar gaat het nu niet om.
Je zegt het ook als iemand ergens goed in is. Daar gaat het hier wel om.
Dan zeg je: “Hij kan knap schilderen”, of “Zij is een knappe onderzoeker.”
Je zegt het ook als iemand ergens goed in is. Daar gaat het hier wel om.
Dan zeg je: “Hij kan knap schilderen”, of “Zij is een knappe onderzoeker.”
De
meeste mensen denken bij een knap schoolkind aan een jongen of meisje dat goed
is in rekenen of taal. Dat klopt natuurlijk wel, maar er zijn nog veel meer
manieren waarop je knap kan zijn. Wat dacht je van iemand die precies begrijpt
hoe onweer ontstaat, iemand die in één keer een bal in het basketbalnet kan
gooien, iemand die goed zingt, iemand die een ander kan troosten of altijd een
oplossing weet voor een probleem?
Alle
mensen zijn gelukkig wel knap in iets!
Een professor met de naam Howard
Gardner heeft ontdekt dat er wel acht
soorten knap bestaan. over een schoolkind
dat knap is. Waar is hij of zij
We zoeken samen uit waarin je allemaal
knap kan zijn en wat voor soort knap jij bent! Zo leer je weer wat meer over
jezelf!n goed
Test je
knap!
Wil je precies weten op
welke manieren jij knap bent? En waar je het aller-knapst in bent? Doe dan de
test!
Let op: het gaat er niet
om hoe je graag zou wíllen zijn. Het gaat om hoe je echt
bent. Ieder mens mag er
zijn; je kunt de vragen gerust eerlijk beantwoorden.
Woordknap
O Ik houd van woordspelletjes, zoals
kruiswoordraadsels.
O Ik houd van teksten, liedjes en rijmpjes.
O Ik luister graag naar verhalen en
gedichten.
O Ik wil graag de betekenis van
woorden kennen.
O Ik vraag vaak om uitleg: “Wat
betekent dit, wat is dat?”
O Ik kan ‘spelen’ met mijn stem,
bijvoorbeeld stemmetjes maken.
O Ik lees graag of wil vaak voorgelezen
worden.
O Ik schrijf graag opstellen of
verhaaltjes.
Denkknap
O Ik houd van rekenen en doe graag
cijferspelletjes.
O Ik teken graag vormen zoals
driehoeken, cirkels en rechthoeken.
O Ik wil weten hoe dingen werken en
in elkaar zitten.
O Ik los graag raadsels op.
O Ik denk van tevoren uitgebreid na
over hoe ik iets ga doen.
O Ik bedenk vaak nieuwe oplossingen.
O Ik snap meestal snel hoe iets in
elkaar zit.
O Ik kan goed spelregels verzinnen.
O Ik doe graag proefjes.
BeeldKnap
O Ik heb veel fantasie.
O Ik houd van bouwen en dingen maken.
O Ik let op de kleuren en vormen van
dingen.
O Ik kan me later goed herinneren hoe
iets eruit zag.
O Ik teken graag.
O Ik zorg ervoor dat werkstukken en
schriften er mooi uitzien.
O Ik begrijp dingen beter als er een
plaatje bij staat.
O Als ik een ding zie, snap ik snel
hoe ik het zou kunnen gebruiken.
O Ik houd van spelletjes met
plaatjes, zoals Pictionary.
BewegingKnap
O Ik houd van bewegen: om zelf te
doen én om naar te kijken.
O Ik heb belangstelling voor sport of
dans.
O Ik houd van pietepeuterige werkjes.
O Ik houd van spelletjes waarbij je
beweegt of iets uitbeeldt.
O Ik ben lenig.
O Ik ben graag druk bezig.
O Ik kan gemakkelijk een dansje
nadoen/leren.
O Ik ben handig in het gebruiken van
gereedschap.
MuziekKnap
O Ik luister graag naar muziek.
O Ik houd van muziek maken.
O Ik ken veel liedjes uit mijn hoofd.
O Ik moét gewoon bewegen als ik
muziek hoor.
O Ik neurie en zing vaak in mezelf.
O Ik kan zelf liedjes bedenken.
O Ik ben goed in het tikken of
klappen van een ritme.
O Ik kan gemakkelijk rijmwoorden
bedenken.
NatuurKnap
O Ik ben graag buiten in de natuur.
O Ik heb belangstelling voor alles
wat leeft en groeit.
O Ik let altijd op welke dieren ik in
mijn omgeving zie.
O Ik ben een echte verzamelaar van
dingen uit de natuur.
O Ik lees graag over dieren en
planten.
O Ik doe vaak leuke ontdekkingen
buiten.
O Ik ben goed in planten kweken en
verzorgen.
O Ik weet veel van de natuur.
O Ik kan goed met dieren omgaan.
MensenKnap
O Ik heb veel belangstelling voor
andere mensen.
O Ik werk graag samen met anderen.
O Ik doe met plezier mee aan
groepsactiviteiten en kringgesprekken.
O Ik voel goed aan in welke stemming
andere mensen zijn.
O Ik accepteer kinderen die heel
anders zijn dan ik.
O Ik maak graag nieuwe vrienden en
houd van feestjes.
O Ik ben goed in het maken van een
leuke sfeer in een groepje.
O Ik houd ervan met andere mensen te
praten.
O Ik kan goed samen met anderen een
probleem oplossen.
ZelfKnap
O Ik houd me bezig met de serieuze
kant van het leven.
O Ik kan me goed inleven in verhalen.
O Ik ken mijn eigen goede en slechte
kanten.
O Ik weet wanneer ik om hulp moet
vragen en wanneer niet.
O Ik vraag me vaak af wat ik beter of
anders had kunnen doen.
O Er schieten mij vaak herinneringen
te binnen.
O Ik vind stilte om me heen fijn.
O Ik denk na over de betekenis van
dingen die ik meemaak.
O Ik geniet ervan alleen te zijn.
Bij welk soort knap heb je de
meeste bolletjes aangeduid?
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Opdracht: Laat
thuis eens zien waar jij knap in bent.
Toon hen een talent waar je erg trots op bent. Je mag “stoefen”!!
Toon hen een talent waar je erg trots op bent. Je mag “stoefen”!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten