maandag 23 maart 2020

Vreemde tijden

Mijn klasmail is l4@dewegwijzer-assenede.be
en we beschikken over een coronaL4WhatsAppgroepje.
Er is reeds een e-mail gestuurd. Wat staat daarin?
* een planning voor de komende weken
* nuttige sites
* interessante tips
* het gegeven dat ik klaarsta voor jullie😇

Indien je deze mail niet hebt ontvangen ... dan kan je deze hieronder lezen.
Via skype kunnen jullie ook communiceren (coronaL4@outlook.com)


Beste,

*Na een weekje uitzieken kunnen we er opnieuw tegenaan hopende dat iedereen gelukkig en gezond is.
*Wat is de bedoeling van deze mail?
-      Het schoolse ritme terug vasthouden en onze communicatie op elkaar afstemmen.
-      Alle vakken (Nederlands, wiskunde, WO, muzische vorming) oefenen. We proberen de leerplandoelen zo goed mogelijk te bereiken door interessante sites (zie p.2) en een programma (zie p.3-4) aan te bieden. Voor de "vakantie" geen nieuwe leerstof.
-      Duidelijk maken dat we het contact gaan onderhouden.
-      Duidelijk maken dat zelfstandigheid en “leren plannen” in deze coronatijd belangrijk zal zijn (p.2,3,4).
*Hoe gaan we communiceren en het contact onderhouden?
-      Dit kan via mail door bijvoorbeeld te laten weten dat je deze mail ontvangen hebt en dan zijn we vertrokken.
-      EN/OF via WhatsApp. Ik maak een coronaL4groepje en een privécoronagroepje, als ik het meest relevante GSM-nummer van jullie L4-kind ontvang.
-      EN/OF via Skype (l4@dewegwijzer-assenede.be)
-      EN/OF door gewoon te bellen J Normaal geef ik mijn GSM-nummer niet, maar nu dus wel: 0486/28.34.49                                 - Door het huiswerk (zie programma p.3-4) op het gevraagde tijdstip door te mailen, te skypen of te WhatsAppen.
-     
EN/OF door online te schaken.          
*Wanneer kunnen we communiceren?
-      Van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u
-      Van maandag tot vrijdag tussen 13u en 17u
-      EN/OF we spreken een specifiek uur af.
*Over wat gaan we communiceren?
-      Over de onderstaande taken (zie leerrijke sites p.2 en het programma p.3-4) m.a.w. over “de lessen”.
-      Over corona.
-      Over karrewiet.
-      Over al jullie vragen en/of opmerkingen.
-      Over het verleden, het heden en de toekomst.
-      Over jullie en anderen hun gevoelens.
-      Over spelletjes.
-      Over amusement.
-     
*Wat moeten we doen tijdens deze ongeziene coronaperiode?
-      Het onderstaande programma STIPT en volledig afwerken J op de gevraagde tijdstippen.
*Wat moeten we doen als we iets niet begrijpen of met vragen zitten?
-      Communiceren via mail, WhatsApp, Skype en/of de telefoon van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u of tussen 13u en 17u EN/OF we spreken een specifiek uur af.
*Wat moeten we doen als we klaar zijn met een bepaald taakje?
-      Communiceren via mail, WhatsApp, Skype en/of de telefoon van maandag tot vrijdag tussen 9u en 12u of tussen 13u en 17u EN/OF we spreken een specifiek uur af.


Interessante sites
Laat de kinderen ook regelmatig (buiten)spelen, ontspannen, lezen, … Daarnaast kan u hieronder ook enkele leuke sites vinden waarop allerlei spelletjes te vinden zijn die gelinkt zijn aan het lesprogramma van de school.

https://dewegwijzerassenede.yurls.net/nl/page/1090694#boxes-container

www.oefen.be                                                                                  
www.kleutergroep.nl                                                                      www.ictjufmia.be      
www.meestermichael.nel                                                                 http://www.klokkijken.oefeningen.eu/
https://nl.cookingclass.be/                                                             www.boekenpakket.nl






Samen zorgen we voor het leren van onze leerlingen !


HET PROGRAMMA
Van maandag 23/03 tot en met zondag 29/03 kunnen jullie:
* Deze bovenstaande, interessante sites raadplegen (nadien ook uiteraard).
* Het onderstaande programma bekijken, plannen en afwerken (succes ermee). Jullie worden rijkelijk beloond als je alles op tijd afwerkt en als deze bizarre periode achter de rug ligt.
* Onze communicatie op elkaar afstellen.
* WhatsApp installeren indien dit nog nodig is.

TAAK
VAKON-DERDEEL
WANNEER KLAAR?
WAT MOET KLAAR ZIJN?
WAT HEB JE NODIG?
HOE COMMU-NICEREN ALS JE KLAAR BENT?
AFVIN-KEN
J
V
1
MUZISCHE VORMING
WOENSDAG 25/03/’20
Verjaardag Ghassan: liedje, gedicht, brief, dansje, knutselwerk of een combinatie hiervan.
Papier, foto, muziek en/of je eigen lichaam.
WhatsApp



2
CIJFEREN
MAANDAG30/03/´20
Les 119 tot op 0,001 delen (herhaling)
Werkboek c
Mail of WhatsApp (foto)

3
SPREKEN
MAANDAG30/03/´20
Spreekoefening:
-      Hoe ben ik deze coronaperiode voorlopig doorsparteld?
-      Wat heb ik reeds allemaal gedaan?
-      Hoe ga ik om met deze periode?
-      Wat denk ik ervan?
*Je stem
*Computer of telefoon
WhatsApp of skype

4
MMR
DINSDAG
31/03/’20
Les 120: oppervlakte van een rechthoek
(herhaling)
Werkboek c
Mail of WhatsApp (foto)

5
CREATIEF SCHRIJVEN /SPELLING
DINSDAG 31/03/’20
Een coronagedichtje schrijven (ook al is iedereen het woord “corona” beu)
Weetje: Deze profvoetballer van Porto heet Corona.
Papier en balpen
WhatsApp
(foto doorsturen)

6
GETALLENKENNIS
WOENSDAG 01/04/’20
Les 121: breuken en kommagetallen
(herhaling)
Werkboek c
WhatsApp of mail (foto)

7
Muzische vorming
WOENSDAG 01/04/’20
Verjaardag Hades: liedje, gedicht, brief, dansje, knutselwerk of een combinatie hiervan.
Papier, muziek en/of je eigen lichaam.
WhatsApp

8
GETALLENKENNIS
DONDERDAG 02/04/’20
Les122: breuken: herhaling
Werkboek c
WhatsApp of mail.

9
LO
DONDERDAG 02/04/’20
Verplicht buiten spelen en iets van sport doen.
Je lichaam en sportma-teriaal
WhatsApp of mail of skype.

10
TAALBESCHOUWING
VRIJDAG 03/04/’20
*Noteer 10 zinnen en omkring het onderwerp en onderstraap de persoonsvorm.
*Noteer 10 andere zinnen en omkring het zelfstandige naamwoord en onderstreep het bijvoeglijke naamwoord.
Blad papier en balpen
WhatsApp of mail (foto).

11
MEETKUNDE
VRIJDAG 03/04/’20
Les123: Diagonalen
(herhaling)
Werkboek c
WhatsApp of mail (foto).

12
MUZISCHE VORMING
MAANDAG 20/04/’20
Maak een aardigheidspotje en toon dit via mail en/of WhatsApp
Materiaal naar keuze
Mail of WhatsApp

13












































































































































































































ENKELE NUTTIGE TIPS
·     Probeer je aan de schoolplanning qua uren / pauzes vast te houden.
·     Voorzie elke schooldag tijd om de mindere zaken (zie rapport) extra in te oefenen. Nadien kan je de sites raadplegen en je taken (zie programma p. 3-4) maken.
·     Tracht dagelijks 5 minuten te voorzien voor de maal –en deeltafels.
·     Kijk elke dag naar karrewiet (om 17u50 of om 18u50 op ketnet of via ketnet.be).
·     Kijk elke dag naar de kalender en de klok en verwoord de datum en het uur.
·     Speel en/of sport elke dag buiten.
·     Blijf niet in je pyjama rondlopen.
·     Verzorg jezelf.
·     Help elke dag met een of meerdere J huishoudelijke taken (afwas, stofzuigen, dweilen, tuin en/of terras verzorgen, kleren opplooien, kleren in de kast leggen, alles een vast plekje geven, voor ordentelijke kamers zorgen, de eettafel mooi maken en klaarzetten, …).
·     Zorg voor family-time (gezelschapsspel en dergelijke).
·     Lees elke dag minstens 20 minuten.
·     Waarom je handen wassen?
·     Was minstens 5 keer per dag je handen (zeker voor het eten en na een toiletbezoek).
·     Maak een aardigheidpotje. Dit kan dan gevuld worden met iets (aarde, knikker,…). Je vullen zelf in wanneer ze iets verdienen. Beloon de kinderen met iets leuk en motiverend als dit potje vol is.
·     Wees lief voor elkaar en maak er het beste van.






Waarden en normen











http://www.webredactie.nu/webdata/s223/editor28638.jpg
 






































De toverhoed

Hieronder vind je een toverhoed, waar je alles uit kan toveren wat je maar wil. Wat zou jij uit de hoed halen voor jezelf (3 dingen) en voor anderen?


Voor mijn vriend(in):                                                            Voor mijn ouder(s):

________________________                                              ______________________
Afbeeldingsresultaat voor toverhoed



                                                           
         
Voor mijzelf:

_______________________
_______________________
_______________________





De dingen die je uit de hoed getoverd hebt, zijn waarschijnlijk dingen die jij belangrijk vindt voor jezelf en voor anderen. Dingen die belangrijk zijn, waar je waarde aan hecht, noemt men “WAARDEN”.





Rangschik  voor jezelf. Kies eventueel uit de lijst op de volgende pagina.
(1= het belangrijkst, 5= het minst belangrijk)

Dingen die voor mij nu belangrijk zijn
Dingen die voor mij later belangrijk zijn

1 _______________________________

2 _______________________________

3_______________________________

4_______________________________

5_______________________________


1_______________________________

2_______________________________

3_______________________________

4_______________________________

5_______________________________


 

  • MCj04298370000[1]5000 euro
  • Goede schoolresultaten
  • Een nieuwe computer
  • Een goede vriend/vriendin
  • Zelfvertrouwen
  • Een prachtige villa met alle luxe
  • Een goede gezondheid
  • Afbeelding vriendschapOuders die lang leven
  • Een goedbetaalde job
  • De ideale partner








       
Tekstvak: Allemaal KNAP!
Het woordje ‘knap’ heeft twee betekenissen.
Je gebruikt het voor iemand die er leuk uitziet. Maar daar gaat het nu niet om.
Je zegt het ook als iemand ergens goed in is. Daar gaat het hier wel om.
Dan zeg je: “Hij kan knap schilderen”, of “Zij is een knappe onderzoeker.”

De meeste mensen denken bij een knap schoolkind aan een jongen of meisje dat goed is in rekenen of taal. Dat klopt natuurlijk wel, maar er zijn nog veel meer manieren waarop je knap kan zijn. Wat dacht je van iemand die precies begrijpt hoe onweer ontstaat, iemand die in één keer een bal in het basketbalnet kan gooien, iemand die goed zingt, iemand die een ander kan troosten of altijd een oplossing weet voor een probleem?

Alle mensen zijn gelukkig wel knap in iets!

Een professor met de naam Howard Gardner heeft ontdekt dat er wel acht
                       soorten knap bestaan.  over een schoolkind
dat knap is. Waar is hij of zij
We zoeken samen uit waarin je allemaal knap kan zijn en wat voor soort knap jij bent! Zo leer je weer wat meer over jezelf!n goed



















32-puntige ster: Woordknap


32-puntige ster: Denkknap


32-puntige ster: bewegingknap




32-puntige ster: Zelfknap



32-puntige ster: Natuurknap




32-puntige ster: Beeldknap



32-puntige ster: Muziekknap
32-puntige ster: Mensenknap
 

























Test je knap!

Wil je precies weten op welke manieren jij knap bent? En waar je het aller-knapst in bent? Doe dan de test!
Let op: het gaat er niet om hoe je graag zou wíllen zijn. Het gaat om hoe je echt
bent. Ieder mens mag er zijn; je kunt de vragen gerust eerlijk beantwoorden.





Woordknap
O Ik houd van woordspelletjes, zoals kruiswoordraadsels.
O Ik houd van teksten, liedjes en rijmpjes.
O Ik luister graag naar verhalen en gedichten.
O Ik wil graag de betekenis van woorden kennen.
O Ik vraag vaak om uitleg: “Wat betekent dit, wat is dat?”
O Ik kan ‘spelen’ met mijn stem, bijvoorbeeld stemmetjes maken.
O Ik lees graag of wil vaak voorgelezen worden.
O Ik schrijf graag opstellen of verhaaltjes.


Denkknap
O Ik houd van rekenen en doe graag cijferspelletjes.
O Ik teken graag vormen zoals driehoeken, cirkels en rechthoeken.
O Ik wil weten hoe dingen werken en in elkaar zitten.
O Ik los graag raadsels op.
O Ik denk van tevoren uitgebreid na over hoe ik iets ga doen.
O Ik bedenk vaak nieuwe oplossingen.
O Ik snap meestal snel hoe iets in elkaar zit.
O Ik kan goed spelregels verzinnen.
O Ik doe graag proefjes.



BeeldKnap
O Ik heb veel fantasie.
O Ik houd van bouwen en dingen maken.
O Ik let op de kleuren en vormen van dingen.
O Ik kan me later goed herinneren hoe iets eruit zag.
O Ik teken graag.
O Ik zorg ervoor dat werkstukken en schriften er mooi uitzien.
O Ik begrijp dingen beter als er een plaatje bij staat.
O Als ik een ding zie, snap ik snel hoe ik het zou kunnen gebruiken.
O Ik houd van spelletjes met plaatjes, zoals Pictionary.


BewegingKnap
O Ik houd van bewegen: om zelf te doen én om naar te kijken.
O Ik heb belangstelling voor sport of dans.
O Ik houd van pietepeuterige werkjes.
O Ik houd van spelletjes waarbij je beweegt of iets uitbeeldt.
O Ik ben lenig.
O Ik ben graag druk bezig.
O Ik kan gemakkelijk een dansje nadoen/leren.
O Ik ben handig in het gebruiken van gereedschap.


MuziekKnap
O Ik luister graag naar muziek.
O Ik houd van muziek maken.
O Ik ken veel liedjes uit mijn hoofd.
O Ik moét gewoon bewegen als ik muziek hoor.
O Ik neurie en zing vaak in mezelf.
O Ik kan zelf liedjes bedenken.
O Ik ben goed in het tikken of klappen van een ritme.
O Ik kan gemakkelijk rijmwoorden bedenken.


NatuurKnap
O Ik ben graag buiten in de natuur.
O Ik heb belangstelling voor alles wat leeft en groeit.
O Ik let altijd op welke dieren ik in mijn omgeving zie.
O Ik ben een echte verzamelaar van dingen uit de natuur.
O Ik lees graag over dieren en planten.
O Ik doe vaak leuke ontdekkingen buiten.
O Ik ben goed in planten kweken en verzorgen.
O Ik weet veel van de natuur.
O Ik kan goed met dieren omgaan.


MensenKnap
O Ik heb veel belangstelling voor andere mensen.
O Ik werk graag samen met anderen.
O Ik doe met plezier mee aan groepsactiviteiten en kringgesprekken.
O Ik voel goed aan in welke stemming andere mensen zijn.
O Ik accepteer kinderen die heel anders zijn dan ik.
O Ik maak graag nieuwe vrienden en houd van feestjes.
O Ik ben goed in het maken van een leuke sfeer in een groepje.
O Ik houd ervan met andere mensen te praten.
O Ik kan goed samen met anderen een probleem oplossen.











ZelfKnap
O Ik houd me bezig met de serieuze kant van het leven.
O Ik kan me goed inleven in verhalen.
O Ik ken mijn eigen goede en slechte kanten.
O Ik weet wanneer ik om hulp moet vragen en wanneer niet.
O Ik vraag me vaak af wat ik beter of anders had kunnen doen.
O Er schieten mij vaak herinneringen te binnen.
O Ik vind stilte om me heen fijn.
O Ik denk na over de betekenis van dingen die ik meemaak.
O Ik geniet ervan alleen te zijn.


Bij welk soort knap heb je de meeste bolletjes aangeduid?

……………………………………………………………………………………………………………………………………


Opdracht:   Laat thuis eens zien waar jij knap in bent.
                         Toon hen een talent waar je erg trots op bent. Je mag “stoefen”!!
 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten